מחשבות ורגשות – יחי ההבדל הלא כל כך קטן.
המקום האידיאלי להתחיל בפעילויות CBT הוא לעזור לילדים להפריד בין מחשבות ורגשות. רבים הילדים שאינם מבינים שתחושת כעס שונה מלחשוב "אני הולך לטרוק את הדלת". לחשוב "אני הולך להיכשל במבחן שלי" שונה מתחושת תסכול.
הסבר פסיכו-חינוכי:
ראשית כדי לעזור לילד להבדיל בין מחשבות לרגשות, עלינו להגדיר אותם.
מחשבות הן מילים שאנו אומרים לעצמנו. מחשבות קורות כל הזמן ולעתים קרובות מבלי שנרגיש.
לשני אנשים יכולים להיות מחשבות שונות על אותו דבר.
רגשות יהיו מוכרים יותר, אבל חשוב ביותר לבדוק את אוצר המילים הרגשי של הילד. האם יש לו אוצר מילים בסיסי, כגון כועס, שמח, עצוב, מופתע, מפחד? מה לגבי אוצר מילים מתוחכם יותר, כמו נרגש, זועם, עצבני, מתוסכל, מדוכא, מתרגש? מועיל להוסיף ייצוג ויזואלי או אפילו מראה כדי שיוכל לראות את ההבדל בין הרגשות על הפנים.
פעילויות הכרה
לאחר הגדרת מחשבות ורגשות, תנו לילד הזדמנויות לתרגל איתור כל אחת מהן.
הפעילויות:
- משימות מיון: רשמו מחשבות ורגשות בכרטיסים ותנו לילד למינם.
- קראו יחד ספר. כאשר דמות חולקת מחשבה או תחושה בדקו האם הילד יכול לזהות מהי המחשבה ומהו רגש. כיצד הוא הבדיל ביניהם?
- משחק תפקידים עם סיטואציה נקודתית. בקשו מהילד לספר איך מישהו מרגיש ומה הוא עשוי לחשוב.
חברו מחשבות ורגשות
ברגע שהתבססה ההבנה כיצד מחשבות שונות מרגשות, הילד צריך לראות איך השנים מקושרים. אנו נעשה זאת על ידי סיפור.
סיפור הוא דרך מצוינת להציג את הקשר בין מחשבות ורגשות. אנו יכולים לספר על אירוע והילד יכול להוסיף או לספר את גרסתו או דוגמה אחרת. לדוגמה, יצאתי לטייל והחל לרדת גשם ילד אחד עלול להתרגש ולרצות לצאת, לשחק בגשם ולקפוץ בשלוליות בעוד שילד אחר עלול להיות להתאכזב מאוד.
נסו גם פעילויות נוספות על מנת להמשיך ולחקור את הקשר הזה כשהילד לומד להחליף מחשבות שליליות במחשבות מציאותיות יותר, צרו משחקי בילוש או משחק מגדת עתידות שבו הילד חוזה מה מישהו עלול להרגיש או לחשוב, חבר מחשבות, רגשות ופעולות בפעילות יצירה כיפית והשתמש בהם כדי לעזור לילד לראות היכן הוא יכול לשנות את התנהגותו על ידי שינוי במחשבה.
כאשר הילדים מבינים את המחשבות, הרגשות והפעולות שלהם, הם יהיו מסוגלים לנהל אותם טוב יותר.