טבלת עיצוב התנהגות

טבלאות עיצוב הן דרך יעילה להוביל ילדים לקראת התנהגות חיובית רצויה. לדוגמה, סידור המיטה בבוקר, הכנת שיעורי בית במקצוע X וכו…

טבלאות אלו הן דרך יעילה ביותר לעודד התנהגות חיובית, להכחיד התנהגות לא רצויה, לתגמל את ילדך על תרגול מיומנויות חדשות ועוד.

אז איך הן עובדות?

כאשר ילדכם מתאמץ לשנות את התנהגותו, טבלת העיצוב יכולה להראות לו מתי הוא עמד במשימה ובכך שומרת על המוטיבציה שלו. התגמולים עצמם מחזקים התנהגות טובה ומגדילים את הסיכוי שהתנהגות זו תקרה שוב.

כאשר אתה מגדיר טבלת תגמולים, חשוב לשוחח על כך עם הילד ולדבר על ההתנהגות החיובית שאותה נשאף לחזק.

שלבים:

  1. תאר בצורה ברורה וחיובית את ההתנהגות שאתה רוצה לעודד.לדוגמה, 'אסוף את כל הצעצועים מרצפת חדר השינה שלך' ברור יותר מ'סדר את חדר השינה שלך'. ו'שים בגדים מלוכלכים בסל הכביסה' יותר חיובי מ'אל תשאיר את הבגדים המלוכלכים שלך על הרצפה'.
  2. בחר תגמול לטווח קצררוב הילדים נהנים לאסוף מדבקות או אסימונים בהתחלה. אבל הדבר יכול להתפוגג במהירות, והתגמול האמיתי יכול להיראות רחוק מדי. עדיף לבחור בתגמול לטווח הקצר והמיידי, תגמול שתוכלו לתת לעתים קרובות כמו טיול משפחתי, בילוי משותף, הזדמנות להישאר ער מאוחר מהרגיל, ערב סרט, ספר או צעצוע קטן.
  3. תנו לילדכם מדבקות מיד לאחר ההתנהגותמידיות בקבלת המדבקה/כוכב שומרת ומחזקת את ההתנהגות הרצויה. כמו כן, שבחים ספציפיים מזכירים לילד את מטרתו ומדרבנת אותו. לדוגמה, 'שמתי לב שאתה ורוני שיחקתם וחלקת איתה את המשאית. הנה כוכב לטבלה שלך'.
  4. חיוביות

     

    שמרו על חיוביות גם אם הילד לא זוכה בכוכב. הימנע מלהעניש או הורדת כוכבים. התמקד בעידוד הילד לנסות שוב.

  5. יש לפרט מראש את ההשלכות אשר עלולות להתרחש לאחר שילדך התנהג בצורה לא מיטיבה.

     

    ילדים לעיתים מגיבים היטב ל "פסק זמן" כתוצאות מהתנהגות לא מיטיבה.
    השתדל להמנע ממצבים ומסביבות המעוררות אצל הילד התנהגות בלתי הולמת.
    כאשר ילדכם מתנהג בצורה לא מיטיבה, שאל מה ניתן היה לעשות אחרת ואז בקש מהילד להדגים זאת. הייה עקבי ופעל על פי התכנון.

  6. מתי מפסיקים?

     

    ניתן להפסיק בהדרגה את השימוש בטבלה כשהתנהגות הילד השתנתה. לדוגמה, על ידי הגדלת משך הזמן בין המדבקות. אם ילדכם מקבל מדבקה מדי יום על עריכת השולחן לפני ארוחת הערב, צמצמו זאת למדבקה כל יומיים. כך גם עם שבחים וחיבוקים.

    שימו לב, אם תפסיקו להשתמש בטבלה בבת אחת, בצורה חדה ופתאומית, ייתכן כי ילדכם יחזור להתנהגותו הישנה.

    לא כל הילדים מגיבים בצורה חיובית לטבלאות אלו. זה בסדר וטבעי. דברים שונים מניעים ילדים שונים. אך ניתן לבדוק ולשקול את הדברים הבאים:

  • לילד יש אחים הטובים ממנו בקבלת תגמולים. מצב זה עלול להרתיע את ילדכם מלנסות. אם זו הבעיה, תוכל לנסות לשנות את התגמולים לדברים שרק הילד שלך אוהב או יכול להשיג. לדוגמה, אם ילדכם אוהב פאזלים והאחים שלהם לא, תוכלו לנסות לתת לילדכם פאזל קטן כפרס.
  • ילדך מקבל תגמולים בדרכים אחרות. במצב שכזה, התגמול לא יעיל. לדוגמה, מתנות מהסבים וסבתות.
  • הילד לא מקבל מדבקות באופן עקבי כאשר ההתנהגות החיובית כן מתרחשת. ילדך עלול להיות מבולבל לגבי ההתנהגות שאתה מצפה לו. הקפד לשים לב ולתת לילדך מדבקה / כוכב בכל פעם שאתה רואה את ההתנהגות החיובית.
  • הילד לא מקבל תגמולים ברגע שהוא מרוויח אותם ולכן הוא עשוי להרגיש שהמאמצים שלו אינם חשובים או מוערכים. הקפד לתת את המדבקה/גמול כאשר ילדך זוכה בו. בחר תגמול שקל לתת מיד. לדוגמה, טיול בפארק עשוי להיות קל יותר לתת יום כיף בבריכה.
  • הילד משועמם או חושב שהוא 'מבוגר' מדי לכך. הציעו לילד בחירה של פרסים לבזבז עליהם את המדבקות שלו. לדוגמה, 5 מדבקות = משחק עם אמא או הארכת זמן מסך, 10 מדבקות = טיול לפארק או צעצוע קטן.
    תן לילד שבחים מרובים על התנהגות טובה כולל שבחים לא מילוליים (אגודל למעלה, חיוכים, חיבוקים). אלו דרכים להראות לו שאתה מתרשם מהתנהגותו.